Rúbrica d'avaluació del blog

Rúbrica d'avaluació del blog d'educació digital

Recorda que teniu la rúbrica d'avaluació del blog disponible al Moodle. Per veure-la, pots fer clic aquí

Però... per a què serveix això de la rúbrica? I a qui li serveix? 

Durant molt de temps hem pensat (o això ens han ensenyat...) que l'avaluació consisteix en alguna cosa que el professorat fa al final del curs o de l'assignatura per comprovar què ha après l'alumnat. Per això en moltes ocasions hem hagut de fer un examen a final de curs, o potser hem hagut de lliurar un treball molt important al final del trimestre. En aquest sentit, l'avaluació pot ser útil per veure si l'alumnat ha après o no, què ha après o en quin grau ha après.

I, normalment, com ens han avaluat? 

Si fem un sondeig ràpid, ens adonarem que el sistema més frequent per avaluar són les notes numèriques. És a dir, que fas un examen i et diuen que has tret un 6,5. O bé que lliures un treball i et diuen que has obtingut un 8. O potser et diuen que has tret un notable, que també sabem que és semblant a un 8. 

Però... un moment. Què signifiquen aquests números i paraules? I, sobretot, d'on els han tret els professors i les professores?

Segurament hauràs fet molts exàmens en què cada pregunta té un valor determinat i, quan el/la professor/a et corregeix l'examen, suma els punts que has tret en total. O potser has fet una redacció i t'han explicat que parteixes d'un 10 i et van restant 0,25 punts per cada error que facis. O, en ocasions, de ben segur que t'has trobat un examen o treball corregit amb una nota, però sense cap comentari. I com sabem d'on ha sortit aquesta nota? Es podria millorar el que he fet? Com ho hauria d'haver fet per tenir millor nota? 

L'avaluació implica al professorat i a l'alumnat... per parts iguals!

L'avaluació ha de ser una eina que tenim les professores i els professors per comprovar que vosaltres, l'alumnat, heu desenvolupat les competències i heu assolit els objectius que ens havíem proposat a principis de curs. És la nostra feina ajudar-vos a aprendre i, per tant, l'avaluació no ha de ser una "prova" que heu de passar, sinó una oportunitat per demostrar-nos tot allò que heu aconseguit, tot allò que heu après durant el semestre. 

I qui ens ajuda a aprendre i, per tant, a fer una bona avaluació?

Com ja he comentat abans, a l'avaluació és feina teva demostrar tot el que has après. Però és la meva feina ajudar-te a aprendre i, per tant, explicar-te què espero de tu, on espero que arribis i donar-te les eines per arribar fins allà. I, precisament, per això serveixen les rúbriques. La rúbrica és útil per a:

👉  professores i professors, per avaluar de manera objectiva i justa tots els productes per igual, amb un seguit de criteris i expectatives de nivell per a cada criteri
👉 alumnes, per saber què s'espera d'elles i ells en funció d'uns criteris; permet veure què es tindrà en compte (criteris o indicadors) i què significa fer-ho bé per a cadascun d'aquests

Font pròpia, elaborat amb Canva

Comentaris